سرزمین یاقوت‌های سرخ میزبان صاحب‌نظران و فعالان صنعت گردشگری ایران زمین

شهر فردوس سرزمین یاقوت‌های سرخ در دوردست‌های شرق ایران، میزبان صاحب‌نظران و فعالان صنعت گردشگری ایران زمین در چهارمین همایش آموزشی تجربی اقامتگاههای بوم گردی خواهد بود و خراسان جنوبی به عنوان یکی از مقاصد نوین گردشگری کشور معرفی خواهد شد.

احسان درستکار کارشناس گردشگری  خراسان جنوبی در یادداشتی نوشت: امروزه صنعت گردشگری در دنیا و اخیرا در کشور عزیزمان یکی از صنایع مورد توجه به عنوان پیشران اقتصادی با توجه به مولفه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی قرار گرفته است که بهبود معیشت جامعه محلی را در صورت توجه به معیارهای توسعه پایدار در پی خواهد داشت.

برگزاری رویدادها یکی از راهکارهای معرفی مزیت‌های رقابتی برای خط‌مشی‌گذاران در این صنعت است. در خراسان جنوبی که از استان‌های کمتر شناخته شده برای گردشگران به شمار می‌رود تاکید بر، ترین‌های موجود مانند بیابان جهانی لوت، ژئوپارک جهانی طبس، مجموعه جهانی قنوات بلده فردوس، دیگر جاذبه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی، بافت‌های تاریخی منحصر به فرد و خاص مناطق کویری و بیابانی، آیین‌های سنتی جوامع محلی مانند بیل زنی خوسف، جشنواره‌های برداشت محصولات محلی مانند عناب، زرشک، زعفران در بخش گردشگری کشاورزی و… است که می‌توانند برای گردشگران عام و سیاحان با علایق ویژه جذاب باشند.

از طرفی بهره‌برداری از زیرساخت‌ها از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی که طبیعت‌گردان و بوم گردشگران را به سمت این استان سوق می‌دهد و معرفی آن در چنین همایش‌هایی و انتقال تجربیات دست‌اندرکاران این صنعت در آینده‌ای نزدیک ارتقای کیفیت خدمات گردشگری در استان را در پی خواهد داشت و رضایت‌مندی گردشگران خود گواهی خواهد بود بر توسعه گردشگری در خراسان جنوبی.

قطعاً در اقامتگاه‌های بوم‌گردی مردم با آداب و رسوم و شیوه زندگی اقشار مختلف آشنا می‌شوند و نقش اقامتگاه‌های بوم‌گردی تکمیل کننده توسعه روستایی است. اهداف اصلی تولید و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز بر پایه توسعه پایدار، رفاه اقتصادی مردمان جوامع محلی، کمترین فشار بر عرصه‌های منابع طبیعی و زیست‏ محیطی، بیشترین رضایت گردشگران و کمترین اثرات بر فرهنگ و سنت جوامع محلی بوده است. استفاده از مصالح بومی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی که کمترین فشار را بر منابع زیست‏ محیطی دارد و استفاده از غذاها و مصالح ارگانیک، آموزش و فروش صنایع‌دستی، غذایی و نوشیدنی‏‌ها  نیز از رویکردهای اصلی ایجاد اقامتگاه‌ بوم‌گردی بوده است.

با توجه به تنوع اقلیمی خراسان جنوبی اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های گردشگری این استان است که در سال‌های اخیر با مشارکت سرمایه‌گذاران توسعه یافته و مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است. وجود اقامتگاه بوم‌گردی در قلب مزارع زرشک و زعفران استان موجب برگزاری تورهای متنوع شده است که باعث می‌شود گردشگران در زمان مناسب برداشت محصولات از جمله زعفران که صبح زود باید انجام شود در محل حضور داشته باشند.

اهمیت و ارزش این مکان‌ها زمانی مضاعف می‌شود که بدانیم گردشگران خارجی به محض رسیدن به  استان‌ برای اقامت سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ها را می‌گیرند و آنها را به هتل‌های چند ستاره ترجیح می‌دهند و شیرینی میزبانی سنتی در خانه‌های قدیمی، سفره‌هایی با غذاهای سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی‌آلایش به دور از تشریفات، تشک‌های پنبه‌ای و لحاف‌های گلدوزی شده همه آن چیزی است که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراهم است. هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگ‌های بومی و محلی موجب شده است هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند.

از این رو شهرستان فردوس سرزمین انارهای سرخ با توجه به ظرفیت‌هایی که در زمینه اسکان، و اقامتگاه‌های بوم‌گردی فعال دارد، میزبان قدم‌های سبز مدیران بوم گردی‌ها، هلدینگ‌ها، توراپراتورها و راهنمایان گردشگری ایران زمین در چهارمین همایش آموزشی تجربی اقامتگاه‌های بوم گردی کشور خواهد بود.

همایشی که با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از مدعوین و متخصصین صنعت گردشگری سراسر کشور از تاریخ ۶ لغایت ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در شهر فردوس، با پوشش محلی و سنتی هر منطقه برگزار می‌شود و  فرصتی ناب خواهد بود برای دورهمی فعالان عرصه بوم‌گردی سراسر کشور و تبادل تجربیات ازرشمند ایشان.

این همایش همین‌طور شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع از قبیل گردشگری مسئولانه همسو با مولفه‌های سبک زندگی پایدار، اصول و تکنیک‌های راهنمایی گردشگران و تفسیر، اصول معرفی جاذبه‌ها و خدمات و تابلوگذاری در داخل اقامتگاه و منطقه پیرامونی، آشنایی با اصول تعریف و برگزاری رویدادها و مدیریت آن‌ها و آشنایی با روش‌های استفاده از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و میراث فرهنگی و طبیعی ملموس و ناملموس بومی برای توسعه کالبدی و خدمات در اقامتگاه و پیرامون آن با حضور مدرسین مجرب خواهد بود.

برگزاری رویداد گردشگری جشنواره انار و زعفران از دیگر بخش‌های متنوع و گردشگرپسند همایش خواهد و در کنار آن بازدید از آثار و جاذبه‌های شهر تاریخی تون، مجموعه قنوات بلده، حمام خیروز، کویر پلوند و زیرساخت‌های گردشگری شهرستان فردوس برگزار خواهد شد و بازدیدکنندگان لختی را در خلوت و سکوت کویر خواهند غنود.

در شب‌نشینی‌های همایش انتقال تجربه و دانش بومی حاضرین تدارک دیده شده است که تاثیر آن بر کیفیت خدمات گردشگری واحدهای هدف و بهبود معیشت جامعه محلی مشهود خواهد بود. توزیع متوازن سفر و دستیابی به اهداف توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری از اهداف دیگر برگزاری همایش است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072902090
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha